Co tady tvoří ty pevné základy?
Dům je třeba stavět od základů, to je známá věc. I přestavba domu začíná kontrolou a opravami základů. Důvody jsou jasné: nikdo nechce, aby mu dům spadl na hlavu.
V mnoha firmách a týmech začíná hledání někde uprostřed. Zveřejní se u x-krát použitý inzerát na x-krát použitém pracovním portále a čeká se. Odpovědí přijde buď málo anebo je obtížné nají mezi tím množstvím životopisů skutečně kvalitní kandidáty, kteří splňují naše požadavky.
Jaký bývá konečný výsledek? Hledání trvá velmi dlouho a stojí spoustu času, energie a peněz. Vybraný kandidát se velmi často ukáže jako ne ten správný a celý kolotoč začne nanovo. Jak tomu předejít?
Nemůžeme získat a vybrat si správného člověka do týmu, pokud nevíme, koho vlastně hledáme. To je ten pevný základ, na kterém bude stát kvalitní nábor a výběr. Už úspěch hned dalšího kroku, pracovního inzerátu, na něm závisí doslova bytostně. Umění sdělit, koho hledáte, je pro kvalitu ohlasů na váš inzerát rozhodující.
Takže, ptám se, víte OPRAVDU koho hledáte?
Kdo nejlépe ví, jaké kompetence potřebuje člověk pro danou práci a pro dosažení požadovaných výsledků? Kdo zná problémy, které lidé na téhle pozici řeší, jaké překážky překonávají? Kdo má nejlepší představu o tom, jaký typ osobnosti do týmu potřebuje? Kdo zodpovídá za výsledky, kterých dosahuje díky lidem, které vede? Manažer, lídr týmu. Je v každodenním kontaktu s lidmi, komunikuje s nimi, vede je, pomáhá jim. To je člověk, který by především měl jasně definovat, koho potřebuje.
Jste takový lídr? Přebíráte hned od začátku odpovědnost za to, s kým budete spolupracovat? Dokážete jasně definovat, koho do týmu potřebujete?
Pokud se obsazuje nová pozice, je potřeba její definice celkem jasná. Ale co když obsazujeme uvolněnou pozici? Velmi častá praxe – použijeme to, co už máme od minula… A funguje to? Je tohle skutečně člověk, kterého hledáme? Proč vlastně odešel ten před tím? Nevybrali jsme špatně třeba právě proto, že naše definice nebyla správná?
Trh práce se změnil, lidé a jejich hodnoty se mění, situace ve firmě, zákaznický trh, konkurence… Je to živý organismus a pokud nereagujeme na aktuální situaci, jsme dříve nebo později ztraceni. Nemůžeme hledat stále stejného člověka do stále se měnícího prostředí.
Kdy naposledy jste revidovali požadavky na pracovní pozice, náplň práce…. ?
Firmu, tým, tvoří lidé, kteří spolupracují, komunikují. Tráví spolu hodně času, jsou mezi nimi emoce… Schopný lídr dokáže skvěle pracovat s osobnostmi ve svém týmu a využít jejich potenciál. Většina definic pracovních pozic se však omezuje na požadavky na znalosti, zkušenosti, dovednosti. A kde je člověk, osobnost, jeho hodnoty a motivace?
Když definujete pracovní pozici, představujete si skutečné lidi nebo jen kompetence?
Abychom dokázali správně definovat, koho hledáme, musíme především vědět, pro koho. Jistě, přeci pro vaši firmu, pro váš tým… A jaká je vaše firma? Jaké je její poslání? Jaké jsou firemní hodnoty? Jaké jsou cíle firmy a jak jich chce dosáhnout?
A kdo jste vy? Jaké je vaše poslání, jako lídra týmu? Jaké jsou vaše hodnoty? Jakými lidmi se potřebujete obklopit, abyste dokázal(a) využít potenciál svého týmu naplno?
Znáte odpovědi na tyto otázky? Víte, pro koho vlastně nového člověka hledáte?
Zastavte se a vraťte se k základům.
Zamyslete se nad tím, koho a pro koho vlastně hledáte. Protože jen když tyhle dvě části skládačky do sebe zapadnou, bude vaše spolupráce a váš tým fungovat.
Jana Bártíková
Chief konzultant a lektor
P.S. Co je podle vás ještě potřeba vědět, abychom dokázali oslovit, vybrat a získat do týmu správného člověka? Napište mi svůj názor do komentářů pod článkem.