Jak si kandidáti vybírají zaměstnavatele

Podle čeho si kandidáti vybírají zaměstnavatele?

Personalisté, manažeři, lídři týmů… si dnes lámou hlavu nad tím, jak zaujmout a oslovit kvalitní kandidáty. Jak a co udělat, abyste:

  • dostali víc reakcí na inzerát,
  • pozvaní přišli na pohovor,
  • vybraní podepsali smlouvu…?

A co se zeptat těch, kdo práci hledají nebo o změně práce uvažují? Podle čeho si dnes vybírají na jaký inzerát odpoví a do jaké firmy nakonec nastoupí?

Já se na tohle už několik let ptám svých klientů, kterým pomáhám jako kariérní kouč získat novou práci. A vidím, že jejich hodnoty a kriteria se opravdu změnily. Podle čeho se tedy rozhodují dnes? Co především je zajímá?

1. Pro koho budu pracovat?

Nejde tak úplně o název firmy, o značku, velikost, historii… i když i to je důležité. Daleko důležitější je ale to, co se skrývá za tím vším. DUŠE FIRMY. Lidé, prostředí, firemní kultura. Hodnoty firmy, mise a vize. Kam budu patřit, jak tam zapadnu?

Pozor, kandidáty nezajímají marketingové slogany a korporátní definice ve stylu „dynamická společnost, špička na trhu“. Zajímá je skutečnost, realita. Potřebují si umět firmu a sebe v ní představit.

2. Jak se tam budu cítit?

Jak se ve firmě cítí současní zaměstnanci? Kdo a jak mě povede? Budu si rozumět s lidmi? Bude mi vyhovovat prostředí, firemní kultura? Budu si dělat v pohodě svoji práci nebo budu pořád pod tlakem?

Nespokojenost v práci, to, že se lidé necítí v práci dobře, je dnes nejčastější důvod k odchodu. A naopak, pokud umožníte kandidátům, aby našli odpověď na tuto otázku, budou chtít (pokud bude odpověď „dobře“), pracovat pro vás.

3. Bude mě to bavit?

Náplň práce ve stručných bodech, jak je uvedena ve většině inzerátů, si lidé většinou dokáží velmi dobře představit. Zajímá je ale něco jiného. Třeba kolik budou mít volnosti dělat si práci po svém a nakolik budou svázáni pravidly a pokyny? Budou mít prostor pro seberealizaci? Nakolik využijí svoje dosavadní zkušenosti a co nového se naučí? S kým budou spolupracovat? Na jakých projektech budou pracovat, co po nich zůstane? Bude jim to dávat smysl?

Seberealizace, pocit naplnění, smysluplnost. Tyhle hodnoty nabývají na čím dál větší důležitosti. A není to vůbec nic divného, protože seberealizace je jedna z našich základních lidských potřeb – prostě být užitečný, zanechat něco za sebou, mít práci, která dává smysl, která je mojí stopou na tomto světě…

4. Co za svoji práci dostanu?

Tohle není otázka jen na finanční odměnu a další materiální benefity. Odpověď je vlastně ukryta v odpovědích na ty předcházející otázky.

Tahle, čtvrtá, může znít taky třeba: Vyplatí se mi udělat tu změnu? V čem si vlastně polepším? Co získám tím, když půjdu pracovat právě teď.

 

A teď se zamyslete…

Kdy dostanou vaši potenciální kandidáti odpovědi na tyhle otázky? A dostanou je vůbec?

Praxe je taková, že JEN ČÁSTEČNĚ se kandidáti něco málo, podle čeho by se mohli rozhodovat, dozvědí na pohovoru. A to je málo. A je to pozdě. Rozhodovací proces začíná mnohem dřív.

Podívejte se na svůj náborový proces očima kandidátů a v každém kroku hledejte odpovědi na otázky, které si kandidáti kladou. A pokud je nenacházíte, nebudete přitahovat ty správné kandidáty. Musíte něco změnit…

 

Jana Bártíková
Chief konzultant a lektor

 

Přečtěte si také: 8 věcí, které kandidáty spolehlivě odradí >>>

Jana Bártíková
Vytváření týmů, práce s lidmi, jejich vedení, motivace, rozvoj potenciálu, to všechno se line jako červená nit celým mým profesním životem. Na své téměř 20leté cestě jsem udělala asi všechny chyby, které jsem udělat mohla… A jen díky tomu jsem se naučila vše, co o budování týmů a vedení lidí znám. Znám pohled z obou stran - jak ze strany manažera, který hledá a vybírá si lidi do svých týmů, tak ze strany kandidáta, který chce lepší práci. Svoje zkušenosti vám ráda předám.
Komentáře
  1. Romana Chupíková napsal:

    Dobrý den pani Bartíková.Váš článek mě velmi zaujal a plně s vámi souhlasím.Já když procházím pracovní inzeráty,tak více než plat mě zajímá prostředí ve firmě,jak vedoucí jednají s podřízenými,hlavně kolektiv lidí s kterými bych měla pracovat atd. Plat a benefity jsou až na posledním místě. Chci se do práce těšit jak na kolegy tak na svou pracovní náplň a ne tam chodit jenom proto že musím,přežít pracovní dobu,udělat si své a jít domů.Vždyť v práci a s kolegy trávíme většinu času svého života. Bohužel firem kde si váží svých zaměstnanců je jako šafránu a já ve svém okolí ani žádnou takovou neznám.

  2. Zuzana napsal:

    Zdravím Janka,

    velmi dobry a pravdivý článok. Musím povedat, ze za svoj zivot len jeden jediný pohovor možem s čistým svedomím nazvať profesionálnym. Bola som tam nakoniec 7 rokov, az kým sa pracovná klíma nezmenila az príliš smerom, s ktorým som uz nebola o.k. Teraz márne hľadám uz vyše roka dobrú a serióznu spoločnosť. Zial čoraz častejšie sa mi stáva (a to sa pohybujem v kruhoch právnických spoločnosti), ze akosi pri podpise zmluvy sa dozviem, ze je u nich zaužívané, mat oficiálne iný plat ako je vyplatený.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.